Een kijkje achter de schermen

Welkom mensen bij een nieuwe blog van mij, Joey Schaar. Misschien ken je me van mijn YouTube-kanaal Vol Gas met Joey, en zo niet: leuk dat je hier belandt! Dit keer neem ik je mee in een onderwerp dat ik laatst ook in een video liet zien: het afdraaien van een cilinder om hem passend te maken op een Piaggio snorfietsblok.

Ik ga hier uitgebreid op in. Waarom je dat zou doen, hoe ik dat aanpak, wat er bij komt kijken, welke fouten je kunt maken en vooral: waarom ik dit zo leuk vind om te doen. Het is dus niet bedoeld als handleiding waarmee je het zelf in de schuur gaat proberen, maar gewoon een kijkje achter de schermen. Zoals ik dat ook doe op YouTube.

Check de aflevering hier als je hem nog niet gezien hebt:

Hoe ik bij dit onderwerp kwam

Soms kom je tijdens het sleutelen dingen tegen waarvan je denkt: “hé, waarom past dit niet gewoon?”. Dat had ik vroeger dus een snelle cilinder voor  een Piaggio snorfietsblok.

Iedereen die met scooters bezig is, weet dat de standaard snorfietsblokken wat beperkter zijn. Ze zijn expres zo gemaakt dat je niet zomaar een veel grotere cilinder kunt monteren. En eerlijk: dat snap ik ook wel. Piaggio wilde natuurlijk niet dat iedereen in Nederland en België zijn snorfiets ineens naar een snelle 50 of 70 cc zou upgraden en daarmee de weg op zou gaan.

Toch zijn er altijd liefhebbers die willen experimenteren. En ik ben er zo eentje. Toen ik bromfiets cilinder naast een originele Piaggio snorfietscilinder legde, zag ik meteen waar het probleem zat: de voet van de cilinder. Die was simpelweg te groot.

Twee cilinders naast elkaar

Om het goed duidelijk te maken:

  • De originele Piaggio snorfiets cilinder heeft een voetmaat van 50,75 mm.

  • Het voorbeeld in de film de DR70 cilinder zat op ruim 52 mm.

Dat lijkt een klein verschil, maar geloof me: dat maakt het verschil tussen “cilinder valt er zo in” en “cilinder past voor geen meter”.

Als je dan eigenwijs bent en toch probeert te monteren, dan kan er van alles fout gaan. De voet kan scheuren of breken, omdat het carter gewoon sterker is. Of je forceert de cilinder erin en dan krijg je lekkage, slechte compressie of andere ellende. Kortom: niet doen.

Naar de draaibank

Mijn oplossing: de cilinder afdraaien. En dat doe ik op mijn draaibank. Dat is een machine die ik ongeveer een jaar geleden heb aangeschaft, en ik heb er sindsdien al heel wat plezier van gehad. Niet alleen voor cilinders, maar ook voor vliegwielen en cilinderkoppen.

De eerste stap is altijd het inspannen van de cilinder. Dat moet je zorgvuldig doen. De cilinder moet kaarsrecht staan, want anders draai je scheef af. Ik gebruik daar een sleutel en wat geduld voor. Het is een beetje pielen, maar als hij eenmaal vastzit, dan weet je dat het goed komt.

Daarna meet ik hoeveel materiaal eraf moet. In dit geval wilde ik van 52 mm naar 50,70 mm. Dat betekent dus een millimeter of anderhalf eraf. Klinkt weinig, maar op zo’n klein oppervlak is dat best wat.

Het echte afdraaien

En dan komt het mooie werk. De draaibank begint te draaien, de beitel raakt het metaal en langzaam zie je het materiaal eraf komen. Dat geluid, dat gevoel – ik vind het heerlijk. Het is gecontroleerd werken, maar tegelijkertijd zie je meteen resultaat. Als je luistert weet je waar je staat. Op het moment dat je een knap constant geluid hebt weet je dat je goed zit.

Ik draai nooit in één keer alles eraf. Liever rustig en stap voor stap. Dus ik haal er een stukje af, dan stop ik en meet ik opnieuw. Dan nog een stukje, en weer meten. Zo ga ik door tot ik de juiste maat heb.

Het moment dat de schuifmaat 50,70 mm aangaf, is leuk. En daardoor weet je meteen dat het is gelukt.. Dan weet je: nu past hij.

Terug in de tijd

Toen ik begon met sleutelen, had ik nog geen draaibank. En ik weet dat er vroeger jongens waren die dit soort dingen met een slijptol deden. Gewoon een stuk van de cilindervoet afslijpen, beetje grof werken en hopen dat het goed kwam.

Ja, soms werkte het, maar soms ook niet. Je kreeg een scheve passing, de cilinder sloot niet goed af of je had meteen compressieverlies of lek op de voet. En soms ging de cilinder gewoon kapot.

Daarom ben ik zo blij dat ik nu een draaibank heb. Het is preciezer, veiliger en eerlijk gezegd ook gewoon veel leuker. Het voelt alsof je een beetje professioneel bezig bent, ook al is het gewoon in je eigen werkplaats.

Veiligheid

Natuurlijk gaat dit niet zonder risico. Een cilinder die uit de draaibank vliegt omdat hij niet goed is ingespannen, kan flink schade aanrichten. Daarom neem ik altijd voorzorgsmaatregelen: bril, gehoorbescherming, handschoenen. En ik zorg dat ik niet word afgeleid.

Ik heb meegemaakt dat ik tijdens het draaien werd gebeld en dat ik toch even keek. Nou, dat doe ik nooit meer. Eén seconde niet opletten kan genoeg zijn om het mis te laten gaan. Het ging ook mis, ik weet het nog precies. Het was een 180cc Gileradoni cilinder die ging happen en uiteindelijk uit de bank vloog tegen de muur aan gelukkig. De cilinder en draaibank waren niet stuk. De muur wel hahaha! A fijn we lossen het op.

Waarom afdraaien en niet carter frezen?

Sommige mensen vragen: “Waarom draai je de cilinder af en frees je niet gewoon het carter groter?”

Dat kan inderdaad. Maar het probleem is dat je dan je hele blok uit elkaar moet halen. Je moet alles demonteren, het carter openfrezen en daarna zorgen dat er geen afval in achterblijft. Want één stukje metaal dat in je motor achterblijft, kan grote schade veroorzaken.

Daarnaast verandert je carter dan permanent. En dat vind ik zonde. Als je de cilinder afdraaide, kun je later altijd weer terug naar origineel. Het blok blijft ongeschonden. Daarom kies ik liever voor afdraaien.

Meer dan alleen cilinders

Wat ik ook vet vind, is dat we de draaibank niet alleen gebruiken voor cilinders. We draaien ook vliegwielen af om ze lichter te maken, of cilinderkoppen om de compressie te verhogen. Het principe is hetzelfde: je haalt gecontroleerd materiaal weg om betere prestaties of een betere passing te krijgen.

Elke keer als ik erachter sta, leer ik weer wat nieuws. En soms gaat er iets mis. Dan vliegt er een spaantje verkeerd weg, of heb ik net iets te veel weggehaald. Maar dat hoort erbij. Inmiddels gaat het vlekkeloos, maar ik weet dat ik nog steeds een lange weg te gaan heb. Ik zou graag pro gaan en een opleiding of cursus volgen tot machinewerker omdat ik het echt super super vet vind om dingen te maken. Kennis is macht.

Wat ik leuk vind aan dit soort klussen

Voor mij is het niet alleen techniek. Het is ook een stukje ontspanning. Lekker sleutelen, rustig werken en ondertussen zien hoe iets verandert. Het voelt bijna alsof je een puzzel oplost.

Daarnaast is het ook gewoon gaaf om te weten dat je iets zelf passend kunt maken. Je koopt een cilinder die eigenlijk niet past, je doet er wat werk aan, en daarna heb je een setup die wél werkt. Dat geeft voldoening.

De video

Voor dit project besloot ik het ook vast te leggen voor YouTube. Dat was trouwens ook een beetje een experiment, want ik had een nieuwe camera gekocht en ik was nog niet helemaal gewend aan hoe die werkte. Maar uiteindelijk is het een leuke aflevering geworden.

In de video laat ik stap voor stap zien hoe ik de cilinder meet, hoe ik hem inspan en hoe het afdraaien gaat. Je ziet ook duidelijk het verschil tussen de originele cilinder en de DR70. En natuurlijk het eindresultaat: een cilinder die perfect past in een Piaggio snorfietsblok.

Wil je die video zien? 👉 Bekijk hem hier op YouTube.

Creativiteit

Wat ik vooral mooi vind aan dit soort projecten, is dat je ziet hoe techniek en creativiteit samenkomen. Aan de ene kant heb je de kennis nodig: meten, rekenen, weten welke maten je moet hebben. Aan de andere kant heb je ook een stukje lef nodig: het durven doen, de machine gebruiken en vertrouwen op je ervaring.

En dat is precies waarom ik dit soort dingen graag deel. Niet omdat iedereen dit zelf moet gaan doen, maar omdat ik het leuk vind om te laten zien hoe het werkt en hoe ik ermee bezig ben. Ook om te laten zien dat we met die zaak altijd in het diepen springen en kijken wat er van komt. Wat een avontuur altijd, ik hou er echt van!

Tot slot

Joey Schaar draait een cilinder af op de draaibank om passend te maken voor een Piaggio snorfietsblok.
Cilinder afdraaien op de draaibank voor een Piaggio snorfiets – een kijkje achter de schermen met Joey Schaar.

Dit was dus mijn verhaal over het afdraaien van een DR70 cilinder voor een Piaggio snorfietsblok. Voor mij was het weer een mooie klus om te doen. En het leukste vind ik dat ik er niet alleen zelf plezier van heb, maar dat ik het ook kan delen met jullie – via YouTube en via dit blog.

Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen. En als je de video nog niet hebt gezien: zeker even kijken, dan zie je alles wat ik hier vertel in beeld.

Fijne zondag,

Joey Schaar
28-09-2025 – 10:30 uur
In bed, met Havana Lounge muziek op de achtergrond 🌴

Contact hier